Aarhus University Seal

Gendering in Research: Talk by Mette Knudsen

“Vejen er lang” - movie screening

Info about event

Time

Thursday 22 March 2018,  at 11:00 - 14:00

Nobel Auditorium, Jens Chr. Skous Vej 4, Building 1482-105, 8000 Aarhus C

Organizer

Lea
Foto: Scanpix

Mette Knudsen´s biography (in Danish)

Anmeldelse af filmen "Vejen er lang".

Mette Knudsen har arbejdet som filminstruktør og manuskriptforfatter på en række dokumentar- og spillefilm og som producent og fundraiser på flere af sine egne spille- og dokumentarfilm.

En stor del af hendes film har udviklet sig til en lang udforsken af kvinders eksistentielle livsbetingelser i det 20. og 21. årh.

Der er ikke andre filminstruktører, der i den grad på film har skabt et kunstnerisk billede af den kvindelige eksistens i Danmark.

Mette Knudsen har bl.a. modtaget:

• Amnesty International & Salaam DK’s Menneskerettighedspris. Statens Kunstfonds Arbejdslegat, PH-prisen, Ingrid Jespersens Store Legat, Laurens Bogtmans Æreslegat.
  • Det franske Filminstituts Mention Honorable.

To af Mette Knudsens dokumentarfilm er udvalgt til Det Danske Filminstituts kanon ”De 100 væsentligste og mest signifikante danske dokumentarfilm”.

Mette Knudsen er uddannet cand.mag. i fransk og filmvidenskab og ud over sit arbejde som filminstruktør har hun tillige arbejdet som filmkonsulent, dramaturg, filmanmelder, researcher, fundraiser og executive producer samt co-redaktør af et tidsskrift og forfatter af flere bøger.

********

The Gendering in Research Network provides a platform for gender researchers and students at Aarhus University to discuss, collaborate, and exchange ideas. For further information about the Gendering in Research Network, please contact: Lea Skewes, IMC Theresa Ammann, IMC

The Gendering in Research Network provides a platform for gender researchers and students at Aarhus University to discuss, collaborate, and exchange ideas. For further information about the Gendering in Research Network, please contact: