Samarbejde er mere stabilt i store netværk

En ny model udviklet af forskere fra Aarhus Universitet forudsiger, at der er grænser for, hvor små netværk må blive, hvis de skal kunne understøtte samarbejde.

På Interacting Minds Center på Aarhus Universitet bruger Lars Bach computersimulering til at forske i, hvad der er forudsætninger for samarbejde, og hvad der støtter uegennyttig adfærd.  Han har netop udviklet en model i samarbejde med Kaare Mikkelsen, der viser, at samarbejde kan kollapse, hvis netværk bliver for små.

”Resultatet har overrasket os, fordi vores teorier forudsiger, at samarbejde har de bedste vilkår, hvis det etableres i mindre grupper.  Men vi kan vise, at der i store netværk findes et mere stabilt samarbejde,” forklarer Lars Bach.

Undtagelserne er interessante
Lars Bach og Kaare Mikkelsens forskning tager udgangspunkt i den biologiske evolutionsteori. Den forudsiger blandt andet, at vi mennesker altid vil optimere vores egne vilkår og derfor som udgangspunkt ikke udviser uegennyttig adfærd.

”Når der er mennesker eller andre organismer for den sags skyld, der ikke opfører sig, som teorien foreskriver, så er det interessant at kigge efter, hvilke mekanismer der kan forklare undtagelserne. Det er det, vi har gjort i dette projekt. Vores resultater viser, at den måde, vi indgår i netværk på, påvirker vores adfærd. Derfor har netværk også betydning for, hvornår man udviser uegennyttig adfærd,” fortæller Lars Bach.

Computersimulerede interaktioner
Den nye model, som Lars Bach og Kaare Mikkelsen har udviklet, bygger på spilteori. Det er en tilgang, hvor man kan bruge computersimulering til at analysere interaktionen mellem mennesker, som om det var et spil. I de fleste spilteoretiske studier har man fokus på interaktion mellem parvise deltagere. Men Lars Bach og Kaare Mikkelsen har med deres model villet afdække, hvad der sker i mere komplekse netværk.

”Vi var ret ovebeviste om, at et studie af parvise interaktioner ignorerer de mere komplekse gruppedynamikker som fx synergieffekter. Samtidig ville vi gerne tage højde for de begrænsninger, der ligger i et netværk. Ved at lægge dette fokus har vi kunnet beregne, at større samfund kan understøtte mere samarbejde, end man før har troet,” forklarer Lars Bach.

Lars Bach og Kaare Mikkelsen håber deres nye model, der for nyligt blev publiceret i det videnskabelige tidsskrift PLOS ONE, vil spille ind i fremtidig forskning.

”Vores forskning kan sikkert virke lidt abstrakt, fordi vi her har at gøre med rene teoretiske forudsigelser. Men man skal forstå vores projekt som et stykke grundforskning, der skal videreudvikle det teoretiske fundament for yderligere forskning. Jeg glæder mig derfor også til at diskutere resultater med fx eksperimentelle sociologer. Det kunne nemlig være interessant at sætte nogle levende forsøgspersoner i en spilteoretisk situation, hvor vi kan teste vores model,” slutter Lars Bach.

Fakta

Lars A. Bach og Kaare Mikkelsens model bygger på spilteorien, der er gren af matematikken, som bruges til at analysere og forstå adfærd blandt sociale individer – som for eksempel mennesket – som om det var et spil.

Den nye model tager udgangspunkt i interaktion i et begrænset netværk. Det er ved at sammenligne klassiske spilteoretiske modeller med mulighed for fuld interaktion med modeller, der tager højde for de begrænsninger, der ligger i et netværk, at Lars A. Bach og Kaare Mikkelsen har skabt ny viden.

Modellen er beskrevet i artiklen ”Threshold games and cooperation on multiplayer graphs,” publiceret i PLOS ONE.

Lars A. Bach, adjunkt
Interacting Minds Center, Aarhus Universitet