Aarhus University Seal

Time to Read / Tid til læsning

Mette Steenberg projektleder for nyt kultur- og sundhedstilbud for grupper af sårbare borgere: ”Tid til Læsning” - Læsegrupper baseret på Guidet fælleslæsning

Der er i disse år stor fokus på de menneskelige og samfundsmæssige omkostninger ved psykisk sygdom. I den sammenhæng er der et øget behov for udvikling af nye interventions- og behandlingsformer. ”Fælleslæsning” er en ny og lovende gruppeaktivitet, der har demonstreret god behandlingseffekt overfor psykisk sårbare (Dowrick et al 2012). Samtidig udmærker fælleslæsning sig afgørende ved at være bivirkningsfri og kosteffektiv.

I England er feltet ’Arts & Health’ under udvikling som svar på de udfordringer, der knytter sig til det stadigt stigende antal af mennesker med psykisk sårbarhed. Et konkret initiativ er The Reader Organisation, http://www.thereader.org.uk/, der i et formaliseret samarbejde med NHS Merseycare driver 40 ugentlige læsegrupper indenfor psykiatrien i Liverpool området. Vi er inspireret af dette arbejde og ønsker med ”Tid til læsning” at bane vejen for et nyt felt mellem æstetik, sundhed og videnskab i Danmark.

Med dette projekt går Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet aktivt ind i at etablere og vidensforankre det nye kultur- og sundhedsfelt på dansk grund.

Formålet med dette projekt er at implementere og dokumentere effekten af et helt nyt kultur- og sundhedstilbud for grupper af sårbare borgere: ”Tid til Læsning” - Læsegrupper baseret på Guidet fælleslæsning. Dette sker i et samarbejde mellem Læseforeningen, en social frivillig organisation, Folkebibliotekerne i Region Midt, Aarhus Universitet samt Region Midtjylland, der alle bidrager til projektets gennemførelse.

Pressemeddelelse fra Region Midtjylland 27.04.16

Kontaktpersoner på AU:

* * *

English description:

Time to Read

The project will implement and document the mental health effects of “Shared Reading” as a prevention scheme for vulnerable adults in The Central Denmark Region. The project builds on a collaboration between Interacting Minds Centre, AU The Danish Reading Society (Læseforeningen), Public Libraries and The Central Denmark Region.

We have turned, for inspiration, to the UK where advances are being to establish cross-disciplinary field of research merging Arts and Health. This field has emerged in response to the need for developing community-based cost-effective intervention forms to address the personal and socio economic challenges of depression and other mental health problems. Research within the field is currently concerned with providing an evidence base for the personal and social benefits of engagement in participatory arts-practices and developing yet more tailored interventions. One successful example of such an intervention form is “Shared Reading” (Billington et al., 2014).

Shared Reading is an intervention developed by The Reader Organisation, UK which, over the past 15 year, has proven a successful intervention form both in highly specialized psychiatric settings and community settings. Shared Reading is based on a reading aloud model in which a trained reading group facilitator engages participants in dialogue through open-ended questions. A study on the group dynamics of “shared reading” show that shared reading provides a laboratory for exercising social cognition, as group members engage in on-line processes of mentalization and receive and give immediate feed-back on “readings” (Steenberg et al., 2014, Steenberg 2016).