Dan Zahavi: "Selvet og den anden: Fra det rene ego til det ko-konstituerede vi"

Kan man være et selv alene eller kun sammen med andre? Er ‘selvhed’ et iboende træk ved vores oplevelsesliv eller snarere en social konstruktion? I dette oplæg vil Dan Zahavi præsentere hovedtrækkene i sin nye bog "Self and Other: Exploring Subjectivity, Empathy, and Shame".

Info about event

Thursday 12 March 2015,  at 16:30 - 18:00

Studenternes Hus, Mødelokale 2.3, Aarhus Universitet, 8000 C

Filosofisk Forening
Dan Zahavi, leder af Center for Subjektivitetsforskning

Filosofisk Forening præsenterer:

Selvet og den anden: Fra det rene ego til det ko-konstituerede vi

Dan Zahavi, professor (KU) og leder af Center for Subjektivitetsforskning

Torsdag den 12/3 kl. 16.30, Studenternes Hus, Mødelokale 2.3

Kan man være et selv alene eller kun sammen med andre? Er ‘selvhed’ et iboende træk ved vores oplevelsesliv eller snarere en social konstruktion? Udelukker en fremhævelse af bevidsthedens førstepersons karakter en plausibel intersubjektivitetsteori eller er førstnævnte snarere en nødvendig forudsætning for sidstnævnte? I mit foredrag vil jeg trække på klassisk fænomenologi, analytisk bevidsthedsfilosofi og diverse empiriske discipliner og søge at besvare ovennævnte spørgsmål. Mit oplæg vil samtidig præsentere hovedtrækkene i min nye bog Self and Other: Exploring Subjectivity, Empathy, and Shame (OUP 2014).

Entrépris kr. 30.

Fri adgang for medlemmer. Medlemskab kan tegnes ved fremmøde