Nye videnskabelige vinkler på Coronakrisen

Webcasted symposium i videnskabernes selskab med oplæg fra bl.a. Andreas Roepstorff, IMC og Michael Bang Petersen, PolSci

I 10 korte og publikumsorienterede oplæg vil forskere som Bente Klarlund, Lone Simonsen, Michael Bang Petersen og Dan Zahavi ved et livecastet temaevent, her, 3 måneder efter landet lukkede ned, sætte nye videnskabelige vinkler på coronakrisen. Fokus vil bevæge sig lige fra det helt nære, eksempelvis hvordan privatlivet har ændret sig, og hvordan vores følelse af usikkerhed er vokset, og ud mod det globale, for eksempel hvordan superspredere påvirker udbredelsen af sygdommen.

Dan Zahavi, professor på Københavns Universitet og University of Oxford og en af initiativtagerne bag temadagen, uddyber:

- Formålet med oplæggene er at lade en række af landets førende forskere give deres bud på, hvad vi kan lære af den igangværende pandemi. Coronakrisen handler om mange andre ting end smittespredning og virus, og dagen vil byde på oplæg af folk fra statskundskab, filosofi, medicin, fysik, antropologi og teologi.

De 10 oplæg:

Mette Birkedal Bruun (Professor ved Afdeling for Kirkehistorie, Københavns Universitet)
Hvordan coronakrisen fik flyttet på privatlivets grænser.

Andreas Roepstorff (Professor ved Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet)
Usikkerhed, uforudsigelighed og refleksionsrum i coronakrisen.

Jesper Ryberg (Professor ved institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, RUC)
På den røde kurve - Etiske overvejelser om prioritering i intensiv behandling.

Lone Simonsen (Professor ved Institut for Naturvidenskab og Miljø, RUC)
Coronavirus, en ny pandemitrussel.

Kim Sneppen (Professor ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet)
Hvad betyder superspredere i Covid-19 epidemien?

Ole Wæver (Professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet)
Sikkerhedsliggørelsen af den nye coronavirus.

Michael Bang Petersen (Professor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet)
Hvem ændrede adfærd og hvorfor?

Bente Klarlund Pedersen (Professor ved Institut for Klinisk Medicin, Københavns Universitet)
Hellere rask og rig - end syg og fattig. Hvorfor corona-infektionen rammer os forskelligt.

Dan Zahavi (Professor ved institut for Kommunikation, Københavns Universitet & Faculty of Philosophy, University of Oxford)
Socialitet og kropslighed -online kommunikation under coronakrisen.

Rebecca Adler-Nissen (Professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet)
Misinformation og ammestuehistorier i coronakrisen.

Symposiet finder sted 22. juni kl. 16.00-21.00 - pressemeddelelse kan downloades nederst på denne side.

Link til hjemmeside